Każdy fotograf będzie musiał stanąć przed dylematem wyboru monitora do obróbki zdjęć. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ wykonane przez nas zdjęcia musimy później obrabiać, więc monitor biurowy już nie wystarcza.

Obecnie na rynku są setki modeli, co utrudnia znalezienie tego właściwego dla siebie. My zajmiemy się przeglądem najważniejszych parametrów, które pomogą Ci określić, czy dany monitor nadaje się do obróbki zdjęć.

Jaki monitor będzie najlepszy dla fotografa? Pamiętaj, że ważne jest pokrycie kolorów

Ten parametr określa paletę kolorów, którą widzisz na swoim monitorze. Adobe RGB i sRGB to najbardziej odpowiednie przestrzenie barw dla fotografów. W specyfikacjach zazwyczaj podawane jest procentowe pokrycie matrycy monitora przez daną paletę. Musimy mieć co najmniej 99% pokrycia w przestrzeni barw, aby móc przetwarzać zdjęcia.

Przestrzeń kolorów RGB i sRGB

Jak widać, paleta sRGB ma mniejszą powierzchnię niż Adobe RGB. Jest ona również używana w przeglądarkach internetowych, więc warto używać sRGB, aby Twoje zdjęcia wyglądały świetnie na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Monitory ze 100% sRGB i niewielkim pokryciem Adobe RGB są bardziej przystępne cenowo. Jeśli masz dużo zdjęć online i drukujesz bardzo rzadko, to możesz rozważyć taki monitor.

Monitory z 99% pokryciem Adobe RGB mogą być warte przyjrzenia się, jeśli drukujesz dużo prac. Ta paleta pokrywa profil CMYK, z którego korzysta większość drukarek fotograficznych.

Jaki typ monitora jest najlepszy do edycji zdjęć? Rozmiar Twojego monitora jest bardzo ważny!

Wybór jest prosty. Masz możliwość wyboru rozmiaru 24", 27" lub 32". Monitor mniejszy niż 24" nie jest zalecany ze względu na dyskomfort i ograniczoną przestrzeń narzędziową w programach do edycji zdjęć. Monitor większy niż 27 cali może powodować dyskomfort ze względu na oczy i konieczność ogarnięcia przestrzeni. Te duże monitory są idealne do edycji wideo. Ale oczywiście wszystko zależy od indywidualnego podejścia.

Monitor do edycji zdjęć - EIZO SW240 i BenQ SW240

Patrząc na wielkość monitora nie zapominajmy o parametrze PPI. Parametr ten odpowiada za ostrość i wyrazistość wyświetlanych obrazów. Odnosi się on do tego, ile pikseli przypada na jeden cal wzdłuż przekątnej monitora. Najlepsza jest wartość PPI pomiędzy 90 a 120. Niższa wartość PPI spowoduje, że obrazy będą rozmyte, natomiast obrazy o wysokim indeksie będą wydawały się sztucznie wyostrzone i zaszumione. W tym momencie mogę polecić monitory marki BenQ SW240 lub EIZO CG2420.

Monitor dla fotografa

Monitor EiZO CG2420 dla fotografa

Jaką matrycę monitora wybrać - IPS, TN?

Jest to ważny szczegół, na który należy zwrócić uwagę, ponieważ matryca wyświetla kolory. Na rynku dostępne są trzy rodzaje:

  • Matryca TN
  • matryca VA
  • matryca IPS

Postawię sprawę jasno: wybieramy tylko matrycę IPS. Jeśli zamierzamy pracować z grafiką lub zdjęciami, często zapominamy, że dostępne są inne matryce. Dlaczego?

Matryce TN szybko reagują, ale mają słabe kolory i kąty widzenia. Ten typ matrycy jest najczęściej stosowany w monitorach przeznaczonych do pracy biurowej, ponieważ są one niedrogie i mają niskie wymagania kolorystyczne. Ten typ matrycy najczęściej stosowany jest w laptopach. Matryca VA oferuje lepsze kąty widzenia niż matryca TN oraz nieco lepsze kolory. Jednak nadal nie jest wystarczająca, jeśli trzeba pracować ze zdjęciami. Matryca VA jest często spotykana w monitorach do gier i telewizorach, które są tańsze. Aby zrekompensować słabe kąty widzenia, niektórzy producenci oferują monitory z zakrzywionym ekranem. Istnieją matryce IPS, które mogą się od siebie dość znacznie różnić, więc trzeba uważać. Matryca IPS powinna być 10-bitowa. Jest to najważniejsza rzecz, o której należy pamiętać. Dzięki temu przejścia tonalne będą w miarę równe.

Monitory z przejściami tonalnymi

Monitory z przejściami tonalnymi

Niekoniecznie dla fotografów, ale do edycji

Coraz trudniej zdecydować, czy warto zainwestować w monitor 4k. Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi NIE, jeśli szukasz monitora, na którym będziesz mógł pracować ze swoimi zdjęciami. Jeśli pracujesz na 24"' monitorze 4K, to Twoje zdjęcie w tym momencie w natywnej rozdzielczości będzie wyświetlane w mniejszym rozmiarze. Może to utrudnić pracę z nim (nadwyrężamy wzrok).

Jeśli pracujesz z filmem lub montażem (materiał 4K), to monitor z matrycą 4k jest niezbędny. Taka rozdzielczość oznacza, że zalecany rozmiar monitora to co najmniej 27 cali.

Jeśli mimo wszystko pragniesz monitora o rozdzielczości 4K, to dobrym wyborem będzie monitor BenQ SW271. Jest to bardzo wysoka jakość i przystępna cena. Opcją jest jeszcze monitor EIZO CS2740, ale wymaga on nieco wyższego budżetu.

Podświetlenie matrycy w monitorze

Piksele monitora nie świecą same z siebie, więc wymagane jest podświetlenie. Niewłaściwy dobór podświetlenia monitora po produkcji może prowadzić do winietowania i innych niedoskonałości. Wcześniej do podświetlania monitorów używano technologii CCFL. Podświetlenie to wytwarzało zimne światło, które było bardzo podobne do światła dziennego. Miało również krótką żywotność. Ten typ matrycy często wykazywał efekt "burn in".

Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje diod LED:

  • W-LED
  • RGB-LED
  • GB-LED

Matryca W-LED charakteryzuje się zimnym (niebieskim), światłem. Jest to najtańsze rozwiązanie i może oświetlać tylko gamut sRGB. Matryca RGB-LED została opracowana w celu umożliwienia oświetlenia szerszego gamutu. O ile jakość światła pozwala na podświetlenie gamy kolorów Adobe RGB, to szybkość degradacji diod o różnych kolorach może wpłynąć na krótką żywotność matrycy. Aby rozwiązać ten problem opracowano podświetlenie matrycy GB-LED. Są one stabilne i trwałe oraz oferują taką samą jakość podświetlenia jak matryca RGB-LED.

Wymagana jest kalibracja monitora graficznego

Kalibracja monitora graficznego polega na prawidłowym ustawieniu jasności i punktu bieli wyświetlanego obrazu, a także gradacji szarości. Kalibracja jest ważna, zwłaszcza gdy drukujemy nasze prace.

Dostępne są dwa rodzaje kalibracji: kalibracja sprzętowa i kalibracja programowa. Kalibracja sprzętowa zmienia elektronikę monitora, natomiast kalibracja programowa zmienia sygnał z kart graficznych. Kalibracja ta jest mało wydajna i rzadko stosowana ze względu na skomplikowane okoliczności dopasowania monitora, oprogramowania i karty graficznej. Należy pamiętać, że kalibracja sprzętowa powinna być możliwa w monitorze, aby uzyskać znacznie wyższą jakość.

Podsumowanie

Ważne jest, aby odpowiedzieć sobie na pytanie "Do jakich zadań potrzebny jest monitor?". Pomoże nam to określić jakie parametry są nam potrzebne przy wyborze monitora. Ceny zaczynają się od 2000 zł za podstawowe monitory graficzne, które dobrze odwzorowują kolory, mają odpowiednią matrycę i potrafią się kalibrować.

Skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta, jeśli szukasz monitora do wykorzystania w grafice i fotografii. Chętnie pomożemy Ci w wyborze odpowiedniego monitora. Odwiedź nasz sklep fotograficzny Digital24.pl

Zapraszamy również do obejrzenia naszego materiału wideo z audycji na żywo w Cyfrowym24. Ten program był poświęcony monitorom.

Chcielibyśmy wiedzieć, czy zwracacie uwagę na monitor, z którego korzystacie podczas pracy ze zdjęciami. Daj nam znać o swoich przemyśleniach w komentarzach.